Opkoopbescherming

28 september 2022

De gemeenteraad heeft dinsdag 27 september vastgesteld dat er meer kans is voor starters en middeninkomens op een woning door invoering van opkoopbescherming.

Opkoopbescherming
Vanaf 2020 worden kopers in Zandvoort beschermd tegen speculatie en beleggers door zelfbewoningsplicht bij nieuwbouw. Nu ook bij bestaande koop door opkoopbescherming en verhuurverbod. Dit voorkomt dat investeerders woningen opkopen en verhuren die geschikt zijn voor koopstarters en middeninkomens.

PvdA vond de grens van 399.000 WOZ-waarde in het raadsvoorstel te laag en te weinig woningen daardoor beschermd. In Zandvoort zijn de koopprijzen en dus de WOZ-waardes 150% hoger dan de rest van Nederland. Met steun van GroenLinks Zandvoort/Bentveld en D66 Zandvoort stelden we voor een verhoging naar 438.000. Uit WIMRA onderzoek bleek dit passend bij de max. leencapaciteit van middeninkomens. College aarzelde vanwege de juridische onderbouwing maar ging om door de ruime steun uit de raad en “als blijk van de nieuwe bestuurscultuur”. Het wijzigingsvoorstel is unaniem aangenomen.
#huizenzijnomintewonen