Nieuwe prestatieafspraken met Pré Wonen

2 juni 2022

Coalitie
Helaas is er op dit moment nog steeds geen nieuwe coalitie in Zandvoort. Er vinden gesprekken plaats tussen Jong Zandvoort, Ouderenpartij Zandvoort, CDA en VVD met als doel voor het zomerreces een nieuwe coalitie te hebben.  Begin mei is een informateur gevonden in de persoon van Jeroen Nobel.

Niet transparant
Het hele formatieproces is tot nu toe niet-transparant geweest, ondanks verzoeken van de PvdA hierover. De vier fracties zeggen het belangrijk te vinden om ook van de andere vijf partijen in de raad te horen wat voor hen de belangrijkste onderwerpen zijn en waarvan zij graag zien dat die in het coalitieakkoord worden opgenomen.
Voor de PvdA zijn dat:

• Wonen, vlot trekken van de afspraak over 30% sociale woningbouw bij nieuwe projecten;
  • Kansen voor Kinderen, investeren in de brede school/jeugdwerk met sport en cultuur en als laatste belangrijk punt:
  • Duurzaamheid, isoleren van sociale huurwoningen/omlaag brengen energierekening in de strijd tegen energiearmoede.

We hopen dat deze punten meegenomen worden in het coalitieakkoord maar hebben tot nu toe geen enkele feedback mogen ontvangen

Eerste commissievergadering
Op 10 mei was de eerste commissievergadering met alle nieuwe buitengewone en gewone raadsleden. Er stonden weinig punten op de agenda.
Belangrijk voor de PvdA was het punt over de prestatieafspraken met Pré Wonen en dan met name om te zorgen voor betere isolatie van sociale woningen, niet tijdens regulier onderhoud maar direct op te pakken om armoede en financiële klappen te voorkomen, alsmede goede woon- en doorstroommogelijkheden voor lagere inkomens en jongeren.