Nieuws april 2022: nee, tegen energiearmoede!

2 juni 2022

Benoemingen
Lisa de Vries en Roel Broer zijn als buitengewone raadsleden benoemd. Zij nemen plaats in de commissies en gaan Maaike Koper in de fractie ondersteunen.

Formatie in Zandvoort
De Jongeren Partij Zandvoort is de grootste partij geworden in de verkiezingen. Gevolgd door het CDA die zich in de campagne met succes profileerde als de Zandvoortse Dorpspartij. Lijstaanvoerder Jerry Kramer heeft het initiatief genomen om de verkenning te doen.

Namens PvdA Zandvoort zijn Maaike Koper en Arco Verburg op bezoek geweest. Aangegeven is dat de PvdA de voorkeur heeft voor een programmatisch en stabiel bestuur en verwacht dat eerst de winnaars (JZ en CDA) samen kijken naar een coalitie.
Gezien de roerige vorige periode waarbij OPZ en VVD uit het college stapten, is meegegeven dat onderzocht moest worden of deze partijen kunnen bijdragen aan een stabiel bestuur.
In de raad van 19 april gaf Kramer aan dat JZ en CDA samen met OPZ en VVD gaan formeren.  De vier grootste partijen gaan nu o.l.v. van een externe formateur proberen inhoudelijk overeenstemming te bereiken. PvdA verzocht om de formatie niet achter gesloten deuren te laten plaatsvinden en te zorgen voor een openbaar en transparant proces. Dit werd niet overgenomen.

Raadsvergadering
Als inhoudelijk agendapunt werd het voorstel behandeld over financiële ondersteuning bij hoge energielasten. De rijksregeling om huishoudens met een laag inkomen met een eenmalige energietoeslag van € 800,- te ondersteunen wordt door Zandvoort uitgebreid. Dit om financieel kwetsbaren waar noodzakelijk, via bijzondere bijstand aanvullend te ondersteunen. Het voorstel om voor 2022 de doelgroep gelijk te stellen aan de doelgroep voor de ZandvoortPas en geen vermogenstoets toe te passen, werd raadsbreed aangenomen.