Uit de fractie: 2021 goed afgerond!

11 januari 2022

Drie hoofdpijndossiers werden in december 2021 afgerond met de vaststelling van nieuw Parkeerbeleid en de stedenbouwkundige visies Badhuisplein en Entree.

Goed nieuws voor woningzoekenden
Sinds eind jaren 80‘ van de vorige eeuw staat de vernieuwing van wat toen de Midden boulevard heette, regelmatig op de agenda. Geen enkel voorstel haalde ooit de eindstreep.
Nu is het eindelijk zover. Eerder is het Watertorenplein vastgesteld met 50 woningen. Daar komen 97 woningen bij aan het Badhuisplein en de Entree. Sociaal, midden en vrije sector op alle locaties. Zandvoort heeft deze periode op voorstel van PvdA vastgelegd om betaalbare woningen te bouwen voor elke portemonnee. Op beide locaties komt ook een hotel.

Nieuw parkeerbeleid
Het parkeerbeleid was hard aan vervanging toe. De balans tussen bewoners en bezoekers was zoekgeraakt. In een aantal buurten was de overlast zo groot dat deze zomer extra tijdelijke maatregelen moesten worden genomen.
Met het nieuwe beleid volgt de raad het advies van de onafhankelijke Rekenkamer met een unanieme keuze voor de invoering van een eenduidig systeem van betaald en digitaal parkeren voor heel Zandvoort.
Er is vooraf uitgebreid onderzoek gedaan met parkeerdrukmetingen en een huis-aan-huis enquête onder bewoners. Ook ondernemers hebben goed meegedacht over oplossingen.
De verblijfstoeristen parkeren voortaan aan de boulevard, de parkeerterreinen en de parkeergarage. Op de vraag van de PvdA naar de mogelijkheden van bijsturen bij problemen in woonwijken zegde het college toe tussentijds in te grijpen bij excessen en het nieuwe beleid na de zomer van 2023 te evalueren.

De afronding van deze belangrijke dossiers uit het coalitieakkoord vormt een mooi eind van een roerig politiek jaar.