Jongerenappartementen in de oude Mariaschool en nieuws uit de fractie

1 mei 2021

Uit de gemeenteraad
In 2019 werd al door het college voorgesteld om de oude Mariaschool te verkopen ten behoeve van jongerenhuisvesting. Het pand werd verhuurd aan kunstenaars die hierdoor op straat dreigden te komen. Samen met de gebruikers heeft de PvdA hiertegen geageerd. Nu lag een beter uitgewerkt plan voor, waarbij de gebruikers worden verhuisd naar andere locaties. De VVD motie borging jongerenhuisvesting is op ons verzoek omgezet naar een amendement, waardoor de circa 15 nieuw te realiseren jongerenappartementen exclusief voor jonge starters uit Zandvoort worden bestemd.

Extra budget (7ton) nodig voor  3 jaar F1.
Oorzaak: corona en ambtelijke inzet te laag ingeschat. Ons standpunt blijft dat de kosten alleen verhaald moeten worden op de bezoekers. In de commissie deden we voorstellen voor extra opbrengsten. De raad stemde met coalitiebrede steun in met een taakstellend budget voor gemeentelijke kosten.

Uit de fractie
De PvdA heeft grote bedenkingen bij de nieuwe verwervingsstrategie in zorg en het sociale domein. De toetreding van nieuwe, vaak landelijk aanbieders zijn een bedreiging van de huidige goed functionerende structuur. Naar aanleiding van. het onderzoek in Twente naar verwevenheid tussen zorg en criminaliteit zijn vragen gesteld over de regionale situatie.
Besloten is om 300 woningen te bouwen o.m. voor starters en doorstromers. Zaanstad heeft hiervoor een goede sociale regeling ontworpen. De PvdA heeft verzocht te onderzoeken of dit model in Zandvoort toepasbaar is.