Een kostbare weg

12 mei 2020

Zandvoort, 10 mei 2020

Een kostbare weg

Hoe kan de financiële verantwoording over een weg die er al ligt uitmonden in een politieke crisis in Zandvoort? Waarom beraden wethouders zich op hun positie? Wat is er mis met die weg?

Zeker zijn van een betrouwbaar gemeentebestuur.
Daar gaat het de PvdA om. Afspraak is afspraak. In het belang van de betrouwbaarheid en de geloofwaardigheid van de politiek en van Zandvoort. Het is onaanvaardbaar om in deze moeilijke tijd dit zo op de spits te drijven. Het algemene belang moet voorop staan. Het moet nu gaan over de coronacrisis en op welke wijze kunnen we in Zandvoort eruit komen. Die weg moeten we op.

Voor de PvdA is het duidelijk. Het gaat niet om de weg. Het gaat om de opdracht die het college van PVV-GL-D66 en OPZ krijgt. Die is onuitvoerbaar en onbehoorlijk. Onuitvoerbaar omdat er achteraf extra eisen worden gesteld aan eerdere besluiten, bij een al verleend krediet. Afspraak is afspraak. Conclusie van de PvdA: onbehoorlijk bestuur.

Kritisch maar ook consequent
De PvdA heeft altijd een kritische houding gehad t.o.v. het circuit. Voor de komst van de F1 werd in de raad al voorgesteld om geld in de F1 te stoppen. PvdA was hier tegen en is hier nog steeds tegen. Geen gemeenschapsgeld naar businessplan circuit. We stonden alleen. Alle andere partijen steunden dit wel. In de latere discussie over wat doet Zandvoort om de F1 mogelijk te maken heeft PvdA harde eisen gesteld. Er mag geen geld van de burger naar de F1 en de winst moet zijn structurele verbeteringen in mobiliteit en bereikbaarheid van Zandvoort. Ook heeft PvdA de geluidsoverlast van het dagelijks gebruik van het circuit weer ter discussie gesteld. Hier vonden partijen elkaar.

Onder die voorwaarden heeft PvdA in maart 2019 ingestemd met het pakket aan maatregelen waartoe deze weg behoort. En omdat wij vinden dat er nog steeds aan die voorwaarden wordt voldaan wijzen we dit amendement af.

Afspraken openbreken zonder goede reden, dan is de geloofwaardigheid van de politiek is in het geding. In het raadsprogramma is afgesproken dat we met elkaar zorgen voor een sterk, stabiel, voorspelbaar, betrouwbaar en kwalitatief goed bestuur. Dat is voor PvdA geen loze kreet. Afspraak is afspraak.

Wat is er volgens ons aan de hand?
De aanleg van de toegangsweg van boulevard naar circuit is onderdeel van dat pakket aan maatregelen waarmee Zandvoort investeert in de F1. Die investering komt niet uit de knip van de burger zoals veel gesuggereerd wordt maar wordt betaald uit extra toeristenbelasting en forenzenbelasting. Een unaniem raadsbesluit in maart 2019. In oktober 2019 heeft de meerderheid van de raad ingestemd met het krediet en het bestemmingsplan van deze toegangsweg GroenLinks en de fractievoorzitter van D66 stemden toen tegen de procedure.

Ondertussen ligt de weg er. De weg is niet openbaar maar mag alleen open onder strikte voorwaarden. Veiligheidseisen als verkeersregelaars en toestemming vooraf. Ook is er een natuurvergunning door de provincie afgegeven waarin het gebruik beperkt wordt tot 50 dagen vanwege de stikstofproblematiek.

Vanwege een technische wijziging kwam het dekkingsvoorstel terug op de agenda. PVV, D66 en GroenLinks hebben met steun van OPZ dit moment aangegrepen om extra eisen aan de verleende gebruiksvergunning van de weg te stellen. De weg mag alleen nog maar met F1 open en niet anders. Dus niet met de marathon van Zandvoort of op andere zeer drukke momenten. Een harde eis zo bleek uit de tekst van het amendement. Weinig ruimte voor een compromis.

Vergunning verlening is collegebevoegdheid en daarmee is deze eis niet uitvoerbaar. Je kunt als raad niet de bevoegdheid van het college afpakken. Omgekeerd ook niet. Maar de wethouder kwam de indieners toch tegemoet en bood aan in overleg met het circuit te gaan. Zonder dat bij voorbaat de uitkomst vast zou staan. Dat bleek voor de indieners niet voldoende. Geen ruimte voor onderhandeling. Daarbij werd de druk op wethouder Verheij flink opgevoerd. Er vlogen teksten over tafel als: we staan niet bol van vertrouwen, hebben geen vertrouwen in de uitvoering dus we schrijven het voor.

Er is nog geprobeerd in een schorsing nader tot elkaar te komen. Niet gemakkelijk bij digitaal vergaderen. Maar OPZ en PVV waren net als het college fysiek in het raadhuis aanwezig dus die kans was er. Die bleek snel vervlogen toen er in die wandelgangen juist meer harde woorden vielen. Deelnemers aan de vergadering konden horen dat de wethouder verwijten kreeg. Het amendement ging blijkbaar niet over welke eisen stel je aan het gebruik van een weg. Maar over vertrouwen. Impliciet dus een motie van wantrouwen. En zo heeft de wethouder dit ook opgevat. En de andere wethouders ook.

PvdA is in het hele proces zeer kritisch geweest op het circuit en de F1. Geen geld zonder voorwaarden en zeker niet alles moet zomaar kunnen. Kijk naar onze acties om autorijden over strand door NoordVoort tegen te gaan. Als het gaat om kritisch volgen van het circuit dan zijn we dus van de partij. Een discussie over hoe vaak moet je zo’n weg willen openstellen, doen we graag aan mee. Maar als het gaat om op oneigenlijke gronden terug komen op genomen besluiten , dan zijn we niet thuis. Behoorlijk bestuur betekent dat afspraken worden nakomen. Met inwoners, ondernemers en organisaties. Met het circuit.

Er zijn allerlei kansen geweest om het niet te laten escaleren. Van collegekant de bereidheid om in discussie te gaan. Vanuit de raad voorstellen om de harde eis om te zetten in een oproep aan het college. PvdA heeft ook opgeroepen het gesprek aan te gaan. Deze handschoen is niet opgepakt. En dat betreuren we.

Fractie PvdA Zandvoort

Maaike Koper