Programmabegroting 2022 algemene beschouwingen PvdA

27 oktober 2021

Geachte aanwezigen en mensen thuis,

Iedereen die zich afvraagt wat doet de gemeente eigenlijk, zou de teksten bij de programma’s in deze begroting moeten lezen. Een helder verhaal. Het laat goed zien wat er allemaal gebeurt en staat te gebeuren. Echt een leestip! Voorzitter, over de laatste begroting van deze raadsperiode eerst wat algemene opmerkingen. Daarna lichten we een enkel onderwerp eruit.

Algemeen
Belangrijk uitgangspunt voor de PvdA is dat we in deze begroting niet bezuinigen op zorg en welzijn. En wel blijven investeren. In nieuwbouw. In cultuur. In het Coronaherstelplan. Ook in Duurzaamheid worden miljoenen geïnvesteerd. College heeft hiervoor een sluitende begroting geleverd. De financiën zijn op orde en dat verdient een welgemeend compliment.

Kansen voor kinderen
Financiën op orde is altijd de basis. Geen geld betekent immers geen toekomstplannen. En dat overkomt kinderen als ze opgroeien in armoede. Die kunnen niet dromen van een mooie toekomst.  Eén op de vier kinderen in ZAndvoort-Noord kan niet zomaar meedoen. Armoede is niet altijd zichtbaar en kan iedereen zomaar overkomen. Gelukkig wordt veel gedaan om deze gezinnen te bereiken. Het nieuwe beleid Grip op Geld, en extra Coronageld. Maar is het wel genoeg? Torenhoge gasprijzen en Energiearmoede overvallen ons. PvdA ziet graag dat het college daarvoor extra in actie komt. Is daar al een plan voor?

Kinderen verdienen kansen. PvdA wil meer investeren in onze jeugd. In de begroting staat dat met onderwijs het gesprek over die toekomst plaatsvindt. PvdA ziet dit als hét moment om het vrijetijdsaanbod van Sport, Muziek en Cultuur anders in te zetten. Volgens het IJslandse preventiemodel. Zonder drempels. Zodat kinderen naast school een actieve en creatieve levensstijl kunnen ontwikkelen. Allemaal meedoen als uitgangspunt. Een kansrijke toekomst als doel. PvdA dient hiervoor bij de begroting de motie kansen voor Zandvoortse kinderen in.

Wonen
De basis is ook: een betaalbaar dak boven je hoofd. PvdA vindt dat lokaal alle inzet nodig is om inwoners te helpen. Dat gebeurt ook deze periode. Het woonbeleid is flink aangepast. PvdA heeft ook voorstellen gedaan. Voor een investeringsfonds om sociale woningbouw mede mogelijk te maken. En een duidelijke verdeling voor betaalbare woningen voor alle inkomens. Voor meer regie van de gemeente dus en regels bij nieuwbouw. Zodat een eigen woonplek vinden niet alleen in handen van beleggers ligt. De uitvoering is gestart. We plukken nu al de eerste vruchten. Op het Watertorenplein komen woningen voor elke beurs. De gemeente heeft flink mee geïnvesteerd. Maar dan is het wel echt zuur dat de ontwikkelaar kiest voor verkoop bij opbod in plaats van loting in het topsegment. Daarmee drijven ze de idiote prijzen in de woningmarkt nog weer verder op. Voorzitter, de woningmarkt. Het woord suggereert vraag en aanbod. Maar in werkelijkheid zorgt alleen een dikke portemonnee voor kans op een eigen huis. Het is een beleggersmarkt. Terecht dat er grenzen gesteld zijn door woonplicht en anti-speculatie beding.

Voorrang voor Zandvoortse woningzoekenden gebeurt nu ook. Zoals bij Strijder straks. Hulde aan deze ontwikkelaars overigens. Zij pakten zelf de verantwoordelijkheid, voordat het nieuwe beleid was vastgesteld. Dat zouden meer mensen moeten doen! Zorgelijk is dat nog steeds woningen worden onttrokken voor illegale toeristische verhuur. Met de nieuwe huisvestingsverordening moet handhaving beter gaan. Dat is dringend nodig, ook voor de bonafide Bed & Breakfast met Zimmer Frei. Die boksen op tegen het snelle geld. PvdA vindt dat 120 dagen verhuur van je eigen huis te lang is. Dat werkt beleggers in de hand. En is niet het verdienmodel waarmee we Zandvoort leefbaar houden.

Voorzitter, woningcorporatie Pré Wonen gaat een andere koers varen dan De Key. Nieuwbouw, hulp bij doorstroming, gematigd huurbeleid. En woningen met de laagste energielabel als eerste verduurzamen. Deze nieuwe koers is hard nodig. Hoge huur, duur gas en slechte isolatie. Deze ingrediënten leiden snel naar schuld en meer armoede. Niet alleen in de sociale huur overigens. Een kwart van alle Zandvoortse huizen is slecht geïsoleerd en heeft daardoor energielabel E of minder. Ook in de particuliere huur. Waar huurprijzen momenteel oplopen tot circa € 3.000 per maand. Hier wordt misbruik gemaakt van vaak schrijnende situaties. De PvdA roept het college op om met particulieren om de tafel te gaan. Wie neemt hier zijn verantwoordelijkheid? Neem desnoods onorthodoxe maatregelen College! Huizen vorderen?

Lessen uit de coronacrisis
Voorzitter, de Coronacrisis heeft een flinke klap uitgedeeld. Niet alleen financieel. Daarop zijn extra middelen uitgetrokken voor steun en hulp. En dat werkte goed. Volgens PvdA doordat ook hier de basis goed op orde is. De verbinding lag er al. Organisaties en onmisbare vrijwilligers maakten het verschil. Ze stonden klaar, soms zelfs dag en nacht. Die lokale verbinding moet vooral zo blijven. Schaalvergroting en aanbesteden om kosten te besparen is niet het antwoord. PvdA is en blijft hier zeer kritisch op. Dit zorgt voor meer bureaucratie en juist hogere kosten. Lokaal krachten bundelen is wel hét antwoord op stijgende kosten.

Een punt van aandacht is de  vrijwilliger. Steeds meer organisaties leunen erop. En gaan vrijwilligers ook ondersteunen. Door deze ontwikkeling raakt het versnipperd terwijl lokaal vrijwilligersbeleid ook centraal moet blijven. PvdA verzoekt het college hier actie op te ondernemen.

Een les uit Corona is dus lokaal blijven verbinden. Een andere is de waarde van cultuur. Vrij naar Cruijff: “je gaat het pas echt missen als het er niet is”. Culturele activiteiten zijn nodig. En een Theater dus ook.  PvdA heeft zich flink druk gemaakt over de renovatie van De Krocht. Over het proces. Over het betrekken van uitbater en gebruikers. En met elkaar gaat het lukken.

Bestuursstijl
Midden in Coronacrisis buitelden partijen over elkaar heen en stapten uit het college. PvdA stapte toen in de huidige coalitie. Om het dorp bestuurbaar te houden. Partijen met allerlei achtergronden hebben de mouwen opgestroopt. Er is veel vooruitgang geboekt voor ons dorp. Zonder elkaar de tent uit te vechten. We noemden al een aantal plannen: Duurzaamheidsfonds, Boulevard Paulus Loot, Parkeerbeleid en nieuwbouw Entree staan deze periode ook te gebeuren.  In deze coalitie is de bereidheid om problemen aan te pakken groot. Belangrijk om daarbij vooral eerlijk te zijn. Keuzes kunnen nooit voor iedereen fijn zijn. Maar niet kiezen is erger. Plannen jaren doorschuiven en niet uitvoeren helpt Zandvoort niet. En heeft al bakken vol geld gekost. Voorzitter, er is niet stilgezeten. En de mouwen blijven de komende maanden opgestroopt! Iedereen daarbij succes gewenst. De PvdA bedankt het college en verzoekt om onze dank ook over te brengen aan alle medewerkers voor hun dagelijkse inzet voor ons dorp.

Fractie PvdA Zandvoort,
Maaike Koper – fractievoorzitter